söndag 27 december 2009

God fortsättning..

Nu var det ett tag sedan det kom ett nytt inlägg på denna blogg. Den största anledningen till det är att över en natt så ville inte lillebror sova mera på dagarna och därmed försvann min egentid (= sytid). Lillebror har fått för sig att det inte går att sova i sin egen säng eller någon annans heller på dagtid. Enda stället han accepterar att slappna av och somna in på är i vagnen, men bara om den är i rörelse. Så all min föredetta sytid har numera förvandlats till långpromenader, inte helt illa det heller, bara lite kallt just nu. De extremt få och korta stunder som ges till att sy tar jag vara på. En söm där och ett knapphål där har resulterat i dessa byxor till storebror, som änligen blivit klara!


Har tidigare skrivit om mitt ogillande för kantband. Men denna gång provade jag rättvisas barns sätt att sy fast kantbanden och blev väldigt nöjd. Inget trassel med tvillingsöm eller hoppstygn.

Mönster: Sy till barnen Günthers, str 2 år. Har smalnat till de, svängt ut benen och förlängt livet lite.
Tyg: Brun velour från sundbybergs textilcentrum, därifrån kommer även knapparna. Brun muddväv till kantband från Stoff och Stil. Röd/vit rutiga knälapparna är en gammal julgardin från mamma.

Övrigt: Har haft dessa brallor i huvudet ett långt tag nu men aldrig kommit tillskott. När jag äntligen började tog det lång tid att få de klara. Nu är de klara och blev finare än vad jag hade tänkt mig, så nu vill jag knappt att sonen ska använda de :)




3 kommentarer:

Bustråden sa...

Jättefina!

od Andulky sa...

Underbara!

Lilla Gryn sa...

Så fina de blev, klart att din lille son ska använda dem.
Det är ju det som är det fina med att göra kläder till sina egna, då får man ju se dem på.
Du får tala allvar med lillen så han börjar sova lite mer inomhus så du får lite mer sytid. God fortsättning!