lördag 27 september 2008

Djungeltema

Jag fortsätter med djungeltema. Igår blev det ett par byxor i djungeltyget. Idag en tröja. Jag är helt förälskad i det här tyget. Det är så fint!
Tröjan är sydd i brun trikå från E-slöjd. Djungeltyg från hemtex och bruna och gröna muddar från stoff och stil.
Mönstret är Meedoms ranglan form 1 Str.74
Det var första gången jag sydde en tröja med halsringning. Tidigare har jag satt luva på alla tröjor. Det blev bra för att vara första gången, men funderar på om jag ska sticka ner sömmen runt om, hur brukar ni göra?

10 kommentarer:

prickig design sa...

Fin!!!
Jag har inte sytt en endaste tröja ännu så jag kan inte uttala mig ang "hur jag brukar göra" bara hur jag tror att jag kommer göra... =0)Jag tror att jag kommer att sticka ner sömsmånen i halsringningarna. Tycker att det ser proffsigt och välgjort ut.

lilla hjärtat sa...

Jättefin tröja, var mönster och storlek bra? Har inte själv provat deras mönster än. Prydnadssömmar är ju en smaksak men om jag har mudd i ärm också brukar jag inte sy den då man mister lite av rynkeffekten i ärm mudden. Men samtidigt är det ju inget som säger att man måste göra stickningar på båda ställen ; ) Lycka till!

Erica sa...

Syster Blå: ja, det ser nog proffsigare ut. Ska prova den ordentligt först s får vi se hur den ser ut på.

Lilla hjärtat: Än så länge har jag bara använt detta mönster och form 1 och 2 till byxor. Detta mönster med ranglanärm har jag använt tidigare även det med ett lyckat resultat. Byxorna form 2 är skit.. form 1 är super men man måste göra benen vidare.

Anna-Snoddas sa...

Jättefin! Håller med dig, jag ÄLSKAR det tyget! Ångrar att jag inte köpte mer. Köpte två, men hade tänkt att ha ett till sonen - men risken finns att han får nöja sig med örngotten! =) Jag brukar sticka ner halsringningen, tycker det är snyggt!

Erica sa...

Anna: köpte också två. De hade ju endel kvar här i stan.. Ett har jag klippt och sytt om så det passar min sons spjälsäng resten ska jag vara försiktig med :)

OttoPippi sa...

Ja, det är verkligen ett underbart tyg!! Och jag som inte köpte det :-(. Jag brukar inte sticvka ned sömsmånen på muddar, men muddrullå - som man ju alltid stickar ned - tycker jag blir snyggast!

Annelie sa...

O! Fin! Men det är alltså "stumt" tyg på framsidan? Det har jag aldrig testat, måste prova! Meedoms mönster är bra bara man kommer underfund med hur de är med storleken, gillar tröjmönstren speciellt i den boken. Jag brukade sticka ned sömmen förr, men tycker det blir snyggare att inte göra det, men det är nog mest för att min symaskin inte är så bra.. Ärmarna stickar jag aldrig ned, som lilla hjärtat säger; rynkeffekten försvinner lite. Mycket fina grejer du gör!

Erica sa...

Morvern: Ja, Framsidan är stum. Det är sydd som en stor applikation. Jag sydde fast djungeltyget på trikåtyget innan jag sydde ihop hela tröjan. Förstår du hur jag menar? Har använt tröjan föera gånger och att det är stumt framtill gör inget.. Det funkar prima!

Annelie sa...

rätta mig om jag fattat fel; är det alltså dubbelt på framsidan, ett lager med trikå o ett med djungeltyget?

Erica sa...

Morvern: Ja precis. Djungeltyget är väldigt tunnt så det hade blivit konstigt om det bara var det på framsidan. Så ja, det är två lager på framsidan.