söndag 14 december 2008

Hur jag syr sprund

Fick en fråga om hur jag gör när jag syr sprund. Tänkte försöka visa med hjälp av bilder hur jag gör. Säger inte att det är rätt sätt att göra det på, men för mig fungerar det.
Först klipper man upp sprundet som ett T. Först så långt man vill att det ska vara, sen brukar jag klippa ca 5mm åt vardera sida, själva vågräta klippet blir totalt ca 1cm brett.

Sen tar jag muddväv oc klipper en remsa på ca 5 cm bred. Nålar och syr fast med pressarfotens kant i kant med tyget. Förutom längst ner, där smalnar jag av så att sömmen kommer i linje med det som jag klippt vågrätt.
Vik över muddväven på avigsidan och sy en söm med tvillingnål.
Klipp bort överflödigt tyg på baksidan och lösa trådar.

Vik in "flärparna" så de kommer på insidan. Då ser det ut såhär..



Sy sen en söm med tät sicksack över.




Sen är det klart! Sätt fast tryckknappar eller vad du vill ha.
Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, kameran min har blivit lite konstig. Givetvis blir sprundet mycket snyggare med rätt färg på tråden, men valde en färg som syns så det blir lättare att se hur jag syr.
En länk till en annan bra sida där det fins utförlig beskrivning och mycket bra bilder på hur man också kan göra.

4 kommentarer:

OttoPippi sa...

Tackar för denna tutorail!!!!

OttoPippi sa...

Tutorial heter det kanske...

Katharina sa...

Åh vad du är underbar! TACK! Helt suveränt!

Doris_Assar sa...

Superbra, ska testa denna metod framöver!! Åh vad bra :-)