fredag 22 augusti 2008

Meedom form 2

Har läst på många andra bloggar och det verkar som de flesta använder Meedom form 2 som mönster till sina muddbyxor. Var ju bara tvungen att testa det mönstret jag med. Lånade boken på biblioteket och sydde de första byxorna idag. Men vet inte om jag blev riktigt nöjd. (Har inte hunnit prova de på sonen ännu). De känns väldigt stora, inte långa men stora. Över benen gillar jag att det är lite pösigt, men upp över rumpan och midjan känns de otroligt stora. Vad tycker ni andra, har ni ändrat mönstret lite efter eget tycke och smak?
Men i det stora hela gillar jag dem och kommer nog förmodligen sy fler av det mönstret.
Mönster: Meedom Form 2
Tyg: Ikea (behöver jag skriva det) Muddväv från Calletex (rea, bara 10 kr per meter i somras)

6 kommentarer:

sygryn sa...

Hejsan svejsan! Kul att läsa på din blogg! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av meedom form två, men de var väldigt fina. Jag gillar det tyget. ika gärna in hos mig!

prickig design sa...

De ser bra ut!!
Ang mönstret form2:
Jag tycker att de är väldigt stora upptill. Har börjat på ett par för ett bra tag sedan nu till min som i 98 (har 98/104 i vanliga fall i butik) och dom va extremt stora på honom. Ser ut som alldeles förstora "gym-byxor a la 80-tal, elle va det 90?? =0) KOrtar av dom i grenen och midjan, bit för bit...men det blir aldrig bra. Dom blir i vilket fall aldrig klara och han frågar hela tiden om hans byxor. =0)
Form 2 tycker jag funkar till min dotter stl 56, men då förkortar jag dom några cm i midjan dels för mudden, men även för att de är så höga. Jag måste ta tag i att försöka få till ett bra byxmönster som känns ok.

Helena sa...

Kan bara hålla med syster blå att de ser jättefina ut! Jag har sytt efter Meedoms bok, översatt till svenska, som jag lånat på biblioteket, muddbyxor form 2. Jag tycker också de blev väldigt stora upptill över rumpan och låren. Mina flodhästbyxor och även retrobyxorna som jag sytt och bloggat om är sydda efter det mönstret. Nu använder jag mig istället av Lennartssons "sy barnkläder av mjuka tyger", lite modifierat. Det mönstret är smalare och jag tycker det blir bättre. Tänkte försöka få till lite mer puff nertill bara.

Erica sa...

Sygryn: ska kolla in hos dig.. Kul att du kom förbi här.

Syster Blå: Hm.. Jakten på perfekta byxmönstret fortsätter med andra ord :) Man vill ju inte att ens barn ska se ut som Mc Hammer :)

Helena: Ska nog ta och leta upp den boken du skriver om och se om det byxmönstret funkar bättre. Tack för tipset..

Mia sa...

Jag provar med att lägga ut ett omtyckt plagg på Meedoms mönster och kollar så att det verkar vara ungefär lika stort (mönstret är ju utan sömsmån). Det har funkat men jag kan berätta att till sonen 2,5 år har jag nyss sytt en kortärmad/byxad pyjamas i strl 92 som sitter bra och ändå med utrymme för tillväxt. Tröjan är lika stor som en 104-tröja från PoP. Han kan fortfarande ha 92-kläder men jag köper helst 98/104 just nu... Storleksvärlden är en värld för sig, helt enkelt.

Vendeltid sa...

Mönstren i Meedom är en storlek större än de svenska! Om man vill ha en byxa i 92 så ska man välja mönstret i 86! :-)